Kommuneplaner:
Kommuneplanens arealdel 2022-2042.
PlanId: 202101
Plantype: Kommuneplanens arealdel
Planstatus: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelsesdato: 21.06.2023
Arealbruk: Boligbebyggelse,Nåværende
Delareal: 2 585 m²
Arealbruk: Veg,Framtidig
Delareal: 686 m²
Eiendommen er regulert til Formål: Kjørevei, Delareal: 199 m², Formål: Blokkbebyggelse, Delareal: 2 386 m² i henhold til reguleringsplan Holtet, Østre del datert 05.05.1954 med tilhørende reguleringsbestemmelser:
E18- Korridoren Lysaker - Ramstadsletta med Tverrforbindelsen Gjønnes - Fornebu.
PlanId: 2014012
Plantype: Områderegulering
Planstatus: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelsesdato: 08.09.2017
Formål: Hovednett for sykkel, Delareal: 1 m², Feltnavn: o_SHS
Formål: Annen veggrunn - grøntareal, Delareal: 685 m²
Reguleringsplaner under bakken:
E18- Korridoren Lysaker - Ramstadsletta med Tverrforbindelsen Gjønnes - Fornebu
PlanId: 2014012
Plantype: Områderegulering
Planstatus: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelsesdato: 08.09.2017
Formål: Veg, Delareal: 2 492 m², Feltnavn: o_SV_T.
Kommunedelplan:
Kommunedelplan ny E18 vestkorridoren Lysaker - Slependen
PlanId: 201101
Plantype: Kommunedelplan
Planstatus: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelsesdato: 18.06.2014
Arealbruk: Samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur (arealer),Framtidig
Delareal: 37 m²
Pågående byggesaker:
- Holtet - E18 Vestkorridoren - dispensasjon bussveg og sykkelveg E-18 Vestkorridoren etappe 1: Lysaker - Ramstadsletta. Prosjektet E18 Lysaker og Ramstadsletta omfatter blant annet 4,4 km ny E18, ny sykkelveg, ny veg til Fornebu og ny fylkesveg mellom Gjønnes og E18.
Prosjektet omfatter:
- 4,4 km ny E18 med tre gjennomgående kjørefelt i begge retninger.
- 8,7 km nye lokalveger (fylkesveger).
- 12,6 km ny gang- og sykkelveg.
- Tunneler og bruer.
- 4,1 km nye på- og avkjøringsramper til E18.
- Lysaker kollektivterminal.
Hele prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta er beregnet ferdigstilt i 2030. For mer informasjon gå inn på Bærum kommune og statens vegvesen sine nettsider.
- E18 Lysaker-Ramstadsletta - fjerne bussvei - omlegging av sykkelvei - terrengendring - støyvoll - støyskjerm - gabioner E18 Vestkorridoren.
Fornebubanen:
Utvidelse av det eksisterende t-bane nettverket. Reisetiden blir ca. 12 minutter fra Fornebu til Majorstuen. Hele strekningen går i tunell. Byggestart var i 2020, og anslått byggetid er på ca. 8 år. Banen er beregnet åpningsklar i 2029. Det må regnes med noe støy under selve byggeperioden. Naboer og andre berørte parter vil bli varslet og holdt orientert under utbyggingsfasen. Prosjektet benytter konvensjonell drivemetode i tunnelarbeidet, noe som betyr at vi borer og sprenger berg. I forbindelse med utgravingene av byggegropen vil en del teknisk infrastruktur måtte flyttes. Dette vil medføre at veier periodevis legges om. Veiomleggingen vil i hovedsak skje i området hvor Rolfsbuktveien og Snarøyveien møtes, ved Hundsund bad. Snarøyveien mellom Lille Ruts vei og Hundsund rundkjøring er planlagt å åpne for biltrafikk igjen i juni 2026.
- På Fornebu planlegges det opp mot 20 000 nye arbeidsplasser. I kommunedelplanen for Bærum kommune er det foreslått å bygge opptil 11 000 boliger på Fornebu, i tillegg til nye næringsarealer, og det må påregnes at tilstøtende tomter til eiendommen vil preges av omfattende byggearbeider i tiden fremover. Utbygging at fornebubanen vil redusere trafikken.
- Michelets vei 17 A og B - innglassing av balkonger E18.
- Michelets vei 11 - 23 - støyskjerm.
- Michelets vei 21 - innglassing av balkonger E18 Vestkorridoren.
- Michelets vei 27 - innglassing av balkonger E18 Vestkorridoren.
- Michelets vei 25 - innglassing av balkonger E18 Vestkorridoren.
- Michelets vei 32 B - vesentlig endring av konstruksjon.
- Michelets vei 28 og 30 - bærekonstruksjoner i bygg.
- Michelets vei 13 A og B - innglassing av balkonger E18.
- Michelets vei 11 A og B - innglassing av balkonger E18.
- Michelets vei 14 A - påbygg.
Pågående plansaker:
- Fornebuporten. Planprogrammet legger opp til en blanding av boliger, næringsområder, kulturtilbud, barnehager og andre funksjoner. Det skal bygges omtrent 700 nye boliger, i tillegg til de 445 som allerede finnes.
Les mer om saken på: https://www.baerum.kommune.no/politikk-og-samfunn/samfunnsutvikling/stedsutvikling-i-barum/nye-fornebu/fornebuporten/.
- Snarøyveien mellom Odd Nansens vei og Bernt Balchens vei skal reetableres. Snarøyveien er midlertidig omlagt. Dette er fordi Flytårnet t-banestasjon blir bygget.
- På Flytårnet Stasjon felt 8.4 på Fornebu bor du urbant, med nærhet til alt av butikker og spisesteder. Når T-banen står ferdig vil Flytårnet stasjon ligge i umiddelbar nærhet til området med egen stasjonsoppgang til dette nye området. Det planlegges for et mangfoldig og sosialt nabolag, med møteplasser for folk i alle livsfaser. I tillegg er et kort vei til parker og turområder, og bademuligheter i fjorden kun noen hundre meter unna.
- Fornebuveien 38-40. Hensikten er å legge til rette for kombinert bolig og næring.
- Lysaker kollektivterminal med tilhørende gang- og sykkelforbindelser. Lysaker er i dag et viktig kollektivknutepunkt for båt, tog og buss, og skal videreutvikles med etablering av ny busstasjon, Fornebubanen, og på sikt utvidelse av jernbanestasjonen med nye spor. Planen for Lysaker kollektivterminal er nødvendig for å skape gode overganger når flere bussruter vil få sine endestopp på Lysaker. Lysaker kollektivknutepunkt er en del av E18 Vestkorridoren, og omtalt som et regionalt knutepunkt i konseptvalgutredning (KVU) Oslo-
Navet. Lysaker skal fungere som et naturlig punkt for omstigning fra buss til bane, for å skape en mer effektiv kollektivtrafikk og avlaste vegnettet i Oslo. For kommunen er ny kollektivterminal viktig som et ledd i byutviklingen på Lysaker hvor det tilrettelegges for konsentrert bolig- og arbeidsplassvekst i tråd med regionale og statlige føringer. Likelydende planprogram foreligger for behandling i Oslo kommune.
- Snarøyveien/Rolfsbuktveien, felt 4.4_B. Hensikten med arbeidet er å legge til rette for boligbebyggelse med tilhørende uteoppholdsareal og infrastruktur, utadrettet aktivitet i førsteetasje, allment tilgjengelige byrom og prioritering av gående og syklende. Aktuelle reguleringsformål vil være; kombinert bebyggelse og anleggsformål og samferdselsanlegg- og teknisk infrastruktur – gatetun, fortau, sykkelanlegg, kjøreveg.
- Fornebu sør. De neste årene skal Fornebu sør utvikles til et bysentrum og et regionalt knutepunkt. Det skal også bli et kollektivknutepunkt med T-bane og buss, der fotgjengere og god tilgjengelighet til T-banen prioriteres. Ved Fornebubanens siste stopp blir det nye torg, parker og byrom med kafeer, uteservering, handel, arbeidsplasser og boliger. Byplangrepet viser en finmasket byromstruktur med 70 000 m² torg, park og byrom. Den viser også plasseringen av mer enn 300 000 m² bygninger. Fordi Fornebu sør bygges delvis oppå Fornebubanen må bygningenes konstruksjoner og laster også være koordinert med banens konstruksjoner under terreng.
- Fornebu sør - koksa 6. Etablere ny sentrumsbebyggelse, samt planlegge gater og byrom innenfor Fornebu Sør. Planarbeidet skal også omregulere Rolfsbuktveien og Snarøyveien vest i henhold til KDP3. Aktuelle reguleringsformål vil hovedsakelig være bolig med noe kontor, forretning, tjenesteyting, barnehager mm.
Det gjøres oppmerksom på at Lysaker/Fornebu er under utvikling og at endringer og oppføring av nye bygg vil kunne skje. Anleggstrafikk og støy må påregnes i den forbindelse. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for området via Bærum kommune, Plan- og bygg.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.