Kommunedelplan:
- KDP-17, Områder for etablering av torg/møteplass ved byutvikling, Overordnet forbindelse - eksisterende. Reguleringsplan opprettholdes, Annen overordnet møteplass - ny. Unntatt juridisk binding.
- KDP-1, Boliger, forretning, kontor, lager, industri, Forretning, kontor, lager, indusri, Kjørevei.
- KDP-19, Boliger, forretning, kontor, lager, industri, Forretning, kontor, lager, indusri, Kjørevei.
Eiendommen er regulert til Bolig m.tilh. anlegg, Underjordisk anlegg, Grense for bebyggelse, Friområde/park, Forretning/bolig, Måle- og avstandslinje i henhold til reguleringsplan S-3879 datert 27.02.2002 med tilhørende reguleringsbestemmelser:
- S-3265
- S-4986
Pågående byggesaker:
- Nedre Skøyen vei 10 A - Forsterkning av hulldekkeelement i parkeringskjeller. Søknaden gjelder forsterkning av bærekonstruksjon i parkeringskjeller i Nedre Skøyen vei 10 A, i bydel Ullern. Eksisterende hulldekkeelement i parkeringskjeller under bygg 8 skal forsterkes for å ha tilstrekkelig i bæreevne.
- Hoffsveien - Etablering av ny bussholdeplass.
- Hoffsveien 9 - Oppføring av Skøyen stasjon - Fornebubanen. Tiltaket det søkes om omfatter Skøyen stasjon med to adkomstbygg og tilhørende utomhusanlegg, oppføring av Skøyen T-banestasjon.
- Askeveien 2 - Oppføring av støttemur.
- Prinsessealléen 8 - Oppføring av garasje delvis under terreng.
- Skøyen terrasse 2 - 29 - Innglassing av balkonger.
- Tingstuveien 27 - Oppdeling av bolig.
- Tingstuveien 25 - Oppføring av bolig.
Pågående plansaker:
- Saksnr: 201414412, Saken gjelder: Områderegulering for Skøyen. Hensikten med planen er å sikre en framtidsrettet og helhetlig utvikling av Skøyen som kollektivknutepunkt og attraktivt byområde. Oslo kommune har ambisjoner om at Skøyen skal være et foregangsområde for klimasmart og klimanøytral byutvikling. Dette skal oppnås gjennom å styrke den blågrønne strukturen som elvene, fjorden og etablere nye parkområder. Privatbiltrafikken skal reduseres, og privat parkering skal bort fra gater og offentlige byrom. Kollektivknutepunktet skal utvikles med stasjon for Fornebubanen og skal ha høyere utnyttelse.
Nye turveidrag langs Hoffselva og Frognerelva, nye parkområder og en ny allmenning fra stasjonen vil gi Skøyen bedre kontakt med fjorden og rekreasjonsområdene rundt. Planen bygger på den eksisterende bystrukturen, men strammer opp de utflytende arealene, reduserer barrierene og gir Skøyen en tettere og mer bymessig karakter.
Planen åpner for flere boliger, og nye tilbud for både beboere og besøkende. Det legges vekt på å utvikle området til en flerfunksjonell, tett og levende by som forbindes med og åpner seg mot fjorden. Grønne elvedrag, åpne og gode allmenninger, plasser og torg skal gi attraktive møteplasser og forbindelser mellom det tette Skøyen, og rekreasjonsområdene på Bygdøy, Frognerparken, marka og fjorden. Havnepromenade fra sentrum videreføres på Skøyen.
Det skal bli enkelt å gå, sykle og reise kollektivt. Lysaker er utpekt til å være det viktigste byttepunktet for kollektivtrafikken i Oslo vest og Bærum øst med stasjon for regiontog, men mange reiser til/ fra Skøyen. Mulighetene for å redusere biltrafikken på Skøyen er stor. Vi legger derfor til rette for at minimum forventet økning i persontransport kan tas med kollektivtransport, sykkel og/eller til fots. Innføring av T-bane, trygge parkeringsplasser for sykler og opprettelse av et kompakt knutepunkt, legger til rette for at det blir enklere å reise med kollektivtransport i stedet for bil.
Områdereguleringen legger til rette for 9 900 nye bosatte og 3 400 nye arbeidsplasser. Ferdig utbygget kan Skøyen få ca. 5000 nye boliger, i tillegg til dagens 1500 boliger innenfor planområdet. Hovedgrepet i planforslaget legger til rette for høyere bebyggelse og utnyttelse nær kollektivknutepunktet på Skøyen torg, med nedtrapping mot Bygdøy og fjorden, og småhusbebyggelsen på Nedre Skøyen. Nytt park- og grøntareal på til sammen ca. 30 dekar, og ca. 57 dekar til nye torg vil bidra til å styrke den offentlige romstrukturen.
- Saksnr: 201806338, Saken gjelder: Nedre Skøyen vei 24 - 26. Oslobygg KF foreslår å omregulere del av Nedre Skøyen vei 24-26 fra industri til blant annet undervisning, idrettsanlegg, helse- og omsorgsinstitusjon, kultur, administrasjon og park. Hensikten med forslaget er å legge til rette for ny skole for 840 elever, flerbrukshall, 80 omsorg+ -boliger, bibliotek og bydelsfunksjoner. Oslobygg KF foreslår en skole i 6 etasjer og omsorg+ -boliger i 12 etasjer sammenbundet med en sokkel på 2 etasjer. Plan- og bygningsetaten fremmer eget alternativ, heretter kalt alternativ 2. Alternativ 2 foreslår en skole for 840 elever, flerbrukshall, 82 omsorg+ -boliger, bibliotek og bydelsfunksjoner fordelt på tre bygg. Skolen foreslås i 1 til 6 etasjer, bygg for bydelsfunksjoner, bibliotek og fellesområder for omsorgsboliger i 3 til 5 etasjer og omsorg+ -boliger med en høyde tilsvarende 6 og 7 etasjer over terreng. Flerbrukshallen foreslås plassert under terreng i begge alternativer. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslagets alternativ 2.
- Saksnr: 201901896, Saken gjelder: Nedre Skøyen vei 11 med flere - Felt BKB7. Hensikten med planarbeidet er å utvikle arealet til bolig og næring i tråd med føringene i forslag til områderegulering på Skøyen. Nedre Skøyen vei skal utformes som en sentrumsgate med urbane kvaliteter, og utadvendt virksomhet i første etasje. Gateforløpet skal ha en bymessig utforming. Ny bebyggelse i planområdet skal formidle overgangen fra bevaringsverdig kulturmiljø mot nord til planlagt park og sentrumsbebyggelse mot sør, på en god måte.
- Saksnr: 201505199, Saken gjelder: DRAMMENSVEIEN 159 M.FL. Gnr. 5 bnr. 58 m.fl. Ønske om å omregulere til forretning, tjensesteyting,kontor, bevertning, ev.hotell m.m. med høy utnyttelse.
- Saksnr: 202461894, Saken gjelder: Drammensveien 144 - Næringsbygg. Bakgrunn for og hensikten med planinitiativet er å utnytte arealressursene 150 meter fra Skøyen stasjon betydelig bedre enn i dagens situasjon - både med tanke på flere arbeidsplasser (grønn mobilitet) og nye sosiale møteplasser like ved Oslos nest travleste kollektivknutepunkt. Målet er å, innenfor rammene av Skøyen områderegulering, kunne oppføre et nytt, større og mer fleksibelt næringsbygg som i et varig tidsperspektiv kan møte forventninger og krav om bærekraftig byutvikling.
- Saksnr: 201804004, Saken gjelder: Nedre Skøyen vei 24-26, felt B4. Oppføring av boliger og etablering av tursti. Planens hovedgrep er å etablere et boligområde med høy kvalitet og henvendelse mot landskapet langs Hoffselva. Ny boligbebyggelse vil få cirka 200 boenheter og organiseres i oppbrutt hesteskoform med åpen henvendelse mot Hoffselva i vest. Sentralt i området etableres et felles uteoppholdsareal for boligene med forbindelser for gående/syklende til omkringliggende elvelandskap og veisystem. I vest åpnes strukturen opp mot elva og markerer overgang fra halvprivate områder mellom boligbyggene og den offentlig tilgjengelige turveien langs Hoffselva.
- Saksnr: 201517140, Saken gjelder: Tingstuveien 31. GNR. 5 BNR. 9 Ønske omregulere og tilrette legge for (Bolig)/Kontor/Forretning/ Bevertning/Tjenesteyting T-bane. 12 - 16 etasjer.
- Saksnr: 202459094, Saken gjelder: Harbitzalléen 2B - Bolig, barnehage, kontor, forretning og tjenesteyting. Hovedgrepet tar utgangspunkt i å styrke "myke" og grønne forbindelser i øst/vest retning, i form av parkdrag langs jernbanen og
styrking av Harbitzalleen som strøksgate på gående og syklendes premisser. Mellom disse to forbindelseslinjene foreslås etablert 3 boligkvartaler, med ulik karakter og størrelser, som et robust utgangspunkt for videre bearbeiding. Forbindelseslinjer, høydevariasjon og nedtrapping, funksjonssammensetning med mer er i tråd med områdeplanens føringer.
- Saksnr: 202307652. Saken gjelder: Harbitzalléen - Gateopprustning. Gatestrekket skal tilrettelegges for attraktive og trygge løsninger for gående og syklende i området, der det i en fremtidig situasjon forventes økte sykkelandeler og fotgjengerstrømmer grunnet pågående og planlagt utvikling på Skøyen (Fornebubanen, Hoff skole, bolig- og næringsutvikling m.m.). De eksisterende store, eldre trærne på sørsiden av gata skal sikres, samt at det skal tilrettlegges for
etablering av nye trær og grønt i gateløpet. Videre skal det sikres arealer til åpen overvannshåndtering og prosjektet har fokus på å tilrettelegge for arealer til byliv og utadrettet virksomhet.
- Saksnr: 202316049, Saken gjelder: Detaljregulering for Abbediengveien 1-9, 11, 13-19, 21, 23, 25, og Harbitzalléen 51. Hensikten med planarbeidet er å vurdere områdets bevaringsverdier og muligheten for fortetting med nye boliger.
- Saksnr: 202458269, Saken gjelder: Engebrets vei 3 - Hoffselven Kvartalet. Planinitiativet bygger på en videreføring av eksisterende bygningsmasse og kontorvirksomhet. Utvikling av bygningsmassen vil skje gjennom tilbygg mot tilstøtende veier, med en urbanisering i tråd med områdeplanen, og ved påbygg innenfor områdeplanens høydebegrensninger. Adkomst til bygningsmassen opprettholdes som i dag fra felles adkomstvei langs elven i øst, men overflateparkering langs elven fjernes, og trafikkomfang begrenses. Arealet omarbeides til en "shared space" for nødvendig adkomst til parkering, varelevering, renovasjon og beredskapskjøring, sammen med turveien langs Hoffselva.
Skøyen er et dynamisk område i stadig utvikling, der nye prosjekter og initiativer bidrar til å forme fremtidens bymiljø. Med en sentral beliggenhet og attraktive bolig- og næringsområder, fortsetter Skøyen å være en magnet for både boligutvikling og kommersielle etableringer. Infrastrukturforbedringer, modernisering av bygningsmasse og spennende nye prosjekter kan påvirke området på ulike måter, og det er alltid viktig å holde seg oppdatert på endringer som kan forekomme. Enten det gjelder nye bygg, reguleringssaker eller oppgraderinger av offentlige rom, er Skøyen et område der utviklingen skaper både muligheter og forandringer for beboere og virksomheter. For mer informasjon se Oslo kommune sine nettsider.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.