Eiendommen er regulert til boligformål i henhold til reguleringsplan S-375 datert 07.06.1949 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Området rundt borettslaget er under utvikling som på Bryn og Helsfyr. Byggestøy og anleggsarbeid kan forventes. Utdrag fra planinnsyn på Plan- og bygningsetatens (PBE) hjemmeside:
- Saksnummer 202111612 - Byggesak: Tvetenveien - Etablering av sykkelvei. Igangsettingstillatelse del 1 ble gitt 15.07.2022. Det ble her gitt tillatelse til etablering av sykkelvei i Tvetenveien, Fyrstikkbakken, Nils Hansens vei og deler av Østensjøveien. Se https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/sykkeloppgradering-i-tvetenveien/#gref.
Oppgraderingen av sykkelveien foregår p.t. og det må forventes noe byggestøy og anleggstrafikk i byggeperioden.
- Saksnummer 202107507: Tvetenveien 11 (mellom borettslaget og gravlunden) - Dialogfase før offentlig ettersyn - Detaljregulering - Boliger. I bestilling av oppstartsmøte 30.04.2021 fremkommer det forslag om utarbeidelse av boligbebyggelse, herunder leilighetsbygg med saltak lengst nord på tomten, og rekker med rekkehus og saltak sydover på den langstrakte tomten. 25 rekkehus fordelt på 4 rekker, 1 leilighetsbygg á 4 etasjer og 1 leilighetsbygg á 5 etasjer. Per 22.01.2024 ble det sendt anbefalt rekkefølgebestemmelse fra PBE. Planforslaget er forventet innsendt til offentlig ettersyn snart. Dette vil påvirke utsikten fra boligen, samt byggestøy og anleggsarbeid dersom det blir vedtatt.
- Saksnummer 202105141: I Brynsveien 17 - Tvetenveien 12A med flere er det avholdt oppstartsmøte for oppføring av boliger og noe næring. Planforslag ble lagt ut til høring/offentlig ettersyn 19.06.2023. I planforslag til offentlig høring fremkommer det at Bryn Boligtomt 2 AS foreslår å omregulere Brynsveien 17 mfl. fra industri og kontor til boligbebyggelse med ca. 250 nye boliger. Bebyggelsen er foreslått plassert som en L-form mot Tvetenveien og Brynshøgda på maks 8 etasjer og med fire punkthus i gårdsrommet på maks 6 og 7 etasjer. I tillegg til boliger inneholder planforslaget offentlig torg og park, samt tjenesteyting, forretning og bevertning. Plan- og bygningsetaten anbefaler ikke planforslaget fordi foreslått regulert bebyggelse er for høy og plassert for tett, sikret bredde av Brynsallmenningens blir for smal og at det ikke bidrar til å sikre viktig og nødvendig infrastruktur gjennom rekkefølgekrav. Det er planlagt at neste bemerkningsmøte skal holdes 08.11.2023
- Saksnummer 202105141: I Brynsveien 17 - Tvetenveien 12A med flere er det avholdt oppstartsmøte for oppføring av boliger og noe næring. Planforslag ble lagt ut til høring/offentlig ettersyn 19.06.2023. I planforslag til offentlig høring fremkommer det at Bryn Boligtomt 2 AS foreslår å omregulere Brynsveien 17 mfl. fra industri og kontor til boligbebyggelse med ca. 250 nye boliger. Bebyggelsen er foreslått plassert som en L-form mot Tvetenveien og Brynshøgda på maks 8 etasjer og med tre punkthus i gårdsrommet på maks 6 og 7 etasjer. I tillegg til boliger inneholder planforslaget offentlig torg og park, samt tjenesteyting, forretning og bevertning. Per 20.02.2024 ble det sendt materiale til avklaringsmøte. Dette kan påvirke utsikten fra boligen dersom det blir vedtatt. Om ettermiddagen, i vinterhalvåret, når sola står lavt, vil den nye bebyggelsen kaste litt skygge på fasaden til denne boligen.
- Saksnummer 202203727 - Byggesak: Østensjøveien 14 B-D - Oppføring av kontorbygg - Tidligere adresse: Tvetenveien 4 og 6. Rammetillatelse ble gitt 30.06.2022, endret tillatelse ble gitt 02.02.2023. Det er gitt tillatelse til oppføring av kontorbygg i 5. etasjer med parkeringskjeller, nedkjøringsrampe med tilhørende støttemurer og terrengendringer, på eiendommene Tvetenveien 4 (137/70) og Tvetenveien 6 (137/69).
- Saksnummer 201920947 - Reguleringssak: Brynsveien 5 m.fl. - Dialogfase - Bryn sentrum - Bolig, næring og sentrumsformål. Et urbant sentrum bestående av både boliger, arbeidsplasser, handel og service, og en plass for lokalsamfunnets små og store markeringer og hendelser. Byggehøyder opptil 70 meter. Per 09.04.2024 ble det sendt referat fra avklaringsmøte om planalternativer i planprogrammet.
Saksnummer kan søkes opp i saksinnsyn på Plan- og bygningsetatens hjemmeside for mer informasjon.
Området inngår i strategisk plan for Hovinbyen. Strategisk plan for Hovinbyen er en oppfølging av Kommuneplanen 2015 «Oslo mot 2030», som ble vedtatt av bystyret 23.9.2015. I henhold til planen vil boligstrøk i områder som Ulven og Bryn utvikles i henhold til gjeldende overordnede planer. Fortetting i eksisterende boligområder som Teisen skal foregå på en måte som ivaretar eksisterende kvaliteter og egenart. Ulvensplittens funksjon kan endres eller falle bort ved gjennomføring av Manglerudprosjektet og/eller ved ombygging av Teisenkrysset. Det er viktig å binde sammen områdene på begge sider av E6 ved å bygge broforbindelser over E6 i Teisenveien og i forlengelsen av Haraldrudveien til Ole Deviks vei. Teisenveien er også viktig fordelingsgate i delområder. Teisenveien har et smalere snitt og bør brukes kun for kollektiv, sykkel og fotgjengere samt adkomst til boligene. Den grønne, småskala karakteren bør dyrkes også i utforming av gata for å videreutvikle boligområdets eksisterende karakter. Nedbygging av Ulvensplitten og ombygging av Teisenkrysset må ses i sammenheng og er tema for utredning i forbindelse med E6 Manglerudprosjektet, hvorav fysisk utforming av Ulvensplitten/Persveiens forlengelse, inngår i oppfølgende planarbeid for Ulven. Teisenkrysset vil håndteres i egen planprosess som koordineres med planene for Ulven.
Utdrag fra forslag i strategisk plan:
• I Nord-Syd aksen til Bryn, Haraldrud og Trondheimsveien skal det etableres en trikketrase
• Helsfyr ønskes forsterket som kollektivknutepunkt og utbygget som del av tyngdepunktet Bryn-Helsfyr. Dette tenkes gjort ved å bygge opp under eksisterende bebyggelses- og lokalgatestruktur i området ved Fyrstikktorget. Videre er det et hensiktsmessig å utvikle klarere struktur på bebyggelse og byrom nordøst for Grenseveien, samt etablere bebyggelsesstruktur og kommunikasjonslinjer sør for Østensjøveien mot Bryn som knytter de to knutepunktene sammen
Planalternativ 1 – Bebyggelsesstruktur utredes nordvest for E6 og ved lokk over T-banen. E6 med ramper beholdes. Bussterminal beholdes som i dag. Det etableres ny T-banelinje mellom Tøyen og Bryn via Helsfyr. Det etableres trikk i Grenseveien, Østensjøveien og langs E6 mot Vålerenga.
Planalternativ 2 - Som alternativ 1, med følgende tillegg: Ny bebyggelsesstruktur utredes i hele planområdet. Ramper mot E6 gjøres mer bymessige ved Grenseveien og Vålerengtunnelen, og forskjellige tilkoblingsmuligheter vurderes. Alternative lokaliseringer av byintegrert bussterminal vurderes. Parallell lokalgate med trikk langs E6 fra Sentrum til Helsfyr tas med som et utredningsalternativ.
Se: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/hovinbyen/#gref.
Bryn kollektivknutepunkt: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/bryn-kollektivknutepunkt/
Bymiljøetaten skal utvikle kollektivknutepunktet på Bryn med ny gateterminal for buss i Østensjøveien. Vi legger til rette for enkel overgang mellom buss, tog og t-bane når Bryn blir nytt kollektivknutepunkt. Mellom Bryn stasjon, Brynseng T-banestasjon og gateterminalen i Østensjøveien skal vi etablere gode gangforbindelser. Østensjøveien skal utvides med kollektivfelt og en gjennomgående løsning for gående og syklende. Eiendoms- og byfornyingsetaten (EBY) har startet opp arbeidet med grunnerverv og vil ta kontakt med berørte eiendommer innenfor prosjektområdet. Da det er uklart hvor lang tid grunnervervsprosessen vil kunne ta, er det antatt at en byggestart tidligst vil bli i 2027. Det er stipulert en byggetid på to år.
Iht. hjemmesiden til Statens Vegvesen foreligger det et prosjekt på E6 Oslo Øst som blant annet involverer Teisenkrysset og Ulvensplitten. Hovedtiltakene omhandler blant annet tunnel mellom Abildsø og Fjellhus, nytt Teisenkryss og nedbygging av Ulvensplitten. E6-trafikken og næringstransport vil gå i tunnel og dermed bli ført utenfor tettbebygde arealer. Sykkelekspressveg langs E6 mellom Trosterud og Teisen som skal være attraktiv og ha høy standard. Lokk over E6 Strømsveien på Fjellhus vil binde sammen Teisenveien og Ulvenveien og bli et kollektivknutepunkt. Grunnet den politiske uenigheten rundt prosjektets omfang ble prosjektet satt på vent høsten 2020. Se https://www.vegvesen.no/Europaveg/e6osloost
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.