Gründeren Gunnar Krogsveen etablerte selve DNAèt i Krogsveen; nemlig menneskene! Her er historien.
2. mars 2022 av Krogsveen
Trodde du kanskje at Krogsveen-gründer Gunnar Krogsveen drømte om å bli eiendomsmegler da han var ung? Svaret er nei.
Da unggutten skjønte at eiendomsmegling dreide seg om å behandle mennesker, ble han ivrig. Fortsatt driver 73-åringen fra Bærum salgstrening med unge meglere.
Friskusen Gunnar Krogsveen, bosatt i leilighet på Bekkestua i Bærum med kona Solveig, var alt annet enn en meglerspire da han var ung, men 21 år gammel fikk han spørsmålet fra sin pensjonerte politipappa om han ville være med å drive eiendomsmegling sammen med en advokatnabo.
Svaret kom ikke umiddelbart.
- Du vet, fatter’n hadde ikke lisens til å drive med megling på den tiden. Derfor måtte han samarbeide med advokatnaboen vår. På det tidspunktet tjenestegjorde jeg i Hærens kavaleri, og jeg var slett ikke klar for å begynne med papirarbeid. Jeg dro litt på det, og trodde dette egentlig bare var noen trøtte greier for gamle gubber. Papirarbeid var ikke meg i det hele tatt, sier Gunnar Krogsveen.
Lot seg overtale
Han lot seg likevel overtale til å bli med i selskapet til fatter’n og advokat Gotteberg. Firmanavnet ble Advokat Gotteberg Eiendomsavdeling AS.
- Dette var i 1969, og på den tiden var det stort sett lensmennene som drev med boligsalg på bygda. I byene var det advokater. Det var svært få meglerfirmaer på den tiden, forteller Gunnar.
Han fikk 500 kroner i månedslønn, samt kost og losji hjemme hos foreldrene.
- Og jeg fant raskt ut at dette med pantobligasjoner stemte. Det var like kjedelig som jeg trodde det skulle være. Men på ett tidspunkt snudde det. Jeg oppdaget at eiendomsmegling handlet om mennesker. Da ble det plutselig veldig moro, sier Gunnar.
Prosjektet som «tok fyr»
Prosjektet tok fyr, som Gunnar selv forklarer det. Unggutten ble overmannet av mestringsfølelsen.
- Du visste jo aldri når du fikk oppdraget, eller ikke, og dermed slo konkurranseinstinktet inn i meg. Plutselig stortrivdes jeg.
Gunnar forklarer at det ene tok det andre, selv om tanken på å bygge opp noe stort, ikke var til stede den gang.
- Det viktige for meg var å gjøre noe jeg trivdes med, sier han.
Krogsveen ble «døpt» i 1975
Noen år senere tok Gunnar Krogsveen meglerutdannelsen, og dermed kunne han starte opp sitt eget firma og gjøre seg uavhengig av advokatnaboen. Gifte seg gjorde han også i denne perioden, nærmere bestemt i 1973. Gunnar fant nemlig godtonen med Solveig.
- Fatter’n, som for øvrig het Johan og ble 102 år og var helt klar i knotten til dagen han gikk bort, ble med på laget sammen med Solveig og en fargerik sekretær, Gerd Krogsrud. I 1975 startet vi Gunnar Krogsveen Statsautoriserte Eiendomsmegler, sier Gunnar.
Turen gikk først til Rud Hauger i Bærum, der meglerteamet holdt til i 2. etasje hos bakerhuset Bakers. Gunnar husker fortsatt den deilige bakelukten fra ferske brødvarer som bredte seg i meglerlokalet i 2. etasje.
Deretter gikk turen videre til Brynsveien 100, ved Kolsås, før det i 1984 ble bestemt at Gunnar Krogsveen Statsautoriserte Eiendomsmegler skulle etablere seg i Gamle Ringeriksvei 43 på Bekkestua.
- Det var ikke det dummeste vi har gjort. Vi slo oss etter hvert sammen med Bærum kommune, som da hadde behov for å bygge et eldresenter på Bekkestua. Der bygde vi Meglergården. Vi blankpusset meglerrollen. Vi tok meglerrollen på alvor, så derfor tok vi tidlig valget om ikke å være investorer i samme marked vi skulle megle i. Men eiendommen på Bekkestua kjøpte vi, og bygget et kontorbygg. Selv meglere må jo ha tak over hodet,.
Ville jobbe med konseptutvikling
Han var daglig leder frem til 2001. Da trakk han seg litt tilbake for å drive med andre oppgaver i selskapet. Krogsveen fortsatte å ekspandere, og teller i dag 55 meglerkontorer fra Trondheim og sydover gjennom hele Sør-Norge. Reisen har vært fantastisk, også for Gunnar, som de senere årene har sett mye av utviklingen fra utsiden.
- Jeg trakk meg tilbake som daglig leder fordi jeg hadde et brennende ønske om å jobbe med konseptutvikling. Kort fortalt: Hvordan vi skal jobbe med snittflaten ut mot kunder og potensielle kunder. Dette var noe jeg var veldig opptatt av, og fortsatt er, sier Gunnar.
På den tiden var selskapet eid av ansatte i selskapet. Gunnar selv var hovedaksjonær.
- Vi var cirka 20 aksjonærer – alle ansatt i selskapet. Jeg selv var hovedaksjonær, men i 2005 solgte vi selskapet til Danske Bank, forteller Gunnar.
Verdiene er videreført
Han fortsatte å jobbe noen år i selskapet også etter salget.
- Jeg var fryktelig opptatt av det med å utvikle seg i forhold til hvordan vi opptrådte foran kunder og potensielle kunder. I all min tid hos Krogsveen har mennesket vært selskapets. DNA. Jeg er fremdeles opptatt av dette, og det er ikke noe som gleder meg mer enn når jeg er vitne til at de som fortsatt driver selskapet, har de samme verdiene. Det er mye av den samme kulturen som sitter i veggene, som da jeg ledet driften. Det etterlatte inntrykket hos kundene var og er det viktigste kriterium for å bli valgt i konkurransen om oppdragene. Ikke hvor mange parkeringsplasser du har foran kontoret ditt, og hvor fint og flott du har det på jobben, eller hvor mye «gratis-greier» du gir bort, sier Gunnar.
Utviklingen gjennom alle disse årene har vært formidabel, med nyåpninger av kontorer, og digitalisering av det aller meste, bortsett fra den personlige kontakten meglerne skal ha for å skape tillitsforhold til kundene.
Gunner er fullstendig klar over at digitaliseringen har kommet for å bli, men har også et sterkt fokus på hvordan Krogsveen kan skille seg ut fra røkla, som han kaller det.
- Jeg tror du må evne å bygge tillit til kunder og omgivelser over tid. Da blir det enklere å få oppdraget, og da får du også oppdraget på betingelser som gjør at det blir mer økonomisk gunstig å drive på, sier han.
Tillit blir gjensidig tillit
Tillit er dermed et nøkkelord for Gunnar Krogsveen.
- Dersom du som eiendomsmegler ikke klarer å opparbeide deg et forhold til kunden, blir det bare snakk om pris. Det er ikke bra i det hele tatt. Jeg mener det er bedre å ha skaffet seg så god tillit i markedet, at du får telefoner fra folk som ringer for å fortelle deg at de endelig har funnet drømmeboligen de har sett etter hele livet, og at de nå skal selge sin egen bolig, med påfølgende spørsmål om du kan hjelpe dem med salget. Sånne telefoner får du ikke hvis du ikke har gjort deg fortjent til det, sier Gunnar bestemt.
Stort behov for salgstrening
Og den spreke 73-åringen er fortsatt engasjert. Når han ikke sitter i traktoren på gårdsbruket i Nittedal, eller jakter laks med fluestang i vakre sørlandselver, er salgstrening med unge meglere noe Gunnar Krogsveen fortsatt elsker å drive med. For tiden er han inne i en ganske aktiv periode med salgstrening.
- Noe jeg synes er både hyggelig og givende. Og behovet er der. Faktisk er det et veldig stort behov for dette blant de yngre. Det er viktig at de lærer seg å tenke ut fra kundens ståsted i en boligsalgsprosess, sier Gunnar.
Lærer lite om mennesker og kommunikasjon
Han konstaterer at den norske meglerutdanningen er blant de aller beste i verden, men fortsatt er det mangler. Kommunikasjon er ordet han leter etter.
- Utdanningen er kjempebra, og det er fint at de lærer det de trenger om jus og økonomi, men poenget er at de lærer nesten ingenting om mennesker. Det forsøker vi å gjøre noe med her i Krogsveen. Dessverre er det ikke poenggivende med etterutdanning på dette området, sier han.
Og nettopp det mener Gunnar Krogsveen nærmest er krise.
- Salgstreningskurs er ikke poenggivende i etterutdanningssammenheng, noe jeg mener er helt krise, vil jeg si. Og det i en bransje der du jobber aller mest med mennesker, og litt med eiendom, sier Gunnar engasjert.
Krogsveen har imidlertid sett verdien. Mennesket ligger fortsatt i dypt i Krogsveens DNA, og Gunnar blir hyret inn for å drive salgstreningskurs.
- Det er en forutsetning å kunne sitt fag med jus og økonomi når du er eiendomsmegler. Det må ligge i bånn, men du blir aldri ordentlig verdifull som megler før kundene dine liker deg og stoler på deg, sier han.
Sårt tiltrengt behov
Digitaliseringen og et altfor omfattende og dominerende eierskap av selskaper og banker som ikke har sitt hovedvirke i eiendomsmegling, er veien til fortapelsen for bransjen, mener Gunnar.
- Det finnes meglere i dag som har gjennomført salg, men som ikke har møtt kunden. Hvis du kjører hele salgsprosessen inn i computeren, blir bransjen etter hver skylt ut med badevannet i andre enden. Derfor er det en god følelse for meg å være med på dette med salgstrening, og enda bedre blir det når jeg ser at de unge meglerne setter pris på det.
Gunnar mener salgstreningskurs fyller et sårt tiltrengt behov. Tilbakemeldingene fra unge meglere som har deltatt viser det.
- Dette er ikke så komplisert, skjønner du. Det er enkle greier. Det som er viktig, er at megleren må forstå hvilken rolle han eller hun har overfor en kunde. Vi må lære oss å kommunisere det som er viktig når vi skal selge en eiendom for en kunde. Kommunikasjonen med kunden er ekstremt viktig, sier Gunnar.
Hvordan vil eiendomsmegling se ut i årene som kommer?
Digitaliseringen er der for å bli, og blir bare mer og mer avansert. Det som skjedde under pandemien er et eksempel på dette.
Alt som ikke er digitalisert kommer til å bli digitalisert.
Alt det andre kommer til å bli mer verdt….
- Jeg er veldig happy med Krogsveens forståelse av hvor viktig den menneskelige biten er i dette med boligsalg. At Krogsveen tar vare på det, er jeg veldig glad for. Men digitaliseringen vil gå videre. Det er jeg fullstendig klar over.
Salgsledd for finansielle produkter
I dag er det en rekke meglerselskap som er eid av banker. Gunnar Krogsveen innrømmer at han selv sitter litt i glasshus når han kritiserer nettopp dette.
- Vi solgte jo selv til Danske Bank i 2005, så her sitter jeg litt i glasshus. Men saken er den at jeg liker ikke at det er bankene som nå eier store deler av bransjen vår. Hvis bransjen har et eierskap som egentlig ikke er i bransjen, men som driver med megling som et sidespor for å få solgt det som er bankenes primærprodukter, nemlig lån og innskudd, så går det galt med bransjen vår. Det er jeg helt sikker på, sier Gunnar alvorlig.
Han mener bransjen har best av å selv kunne leve av eiendomsmegling. Det er fullt mulig, mener Krogsveen-gründeren.
- Det må kunne gå an å leve av å drive med eiendomsmegling alene - utvikle det videre – i stedet for å bli redusert til å være et salgsledd for finansielle produkter. Løsningen kan være at det dukker opp konstellasjoner i eiendomsmeglerbransjen – som ikke driver med annet – som slipper primært å være distributør for finansielle produkter.
Kunden i fokus
Imidlertid; Gunnar Krogsveen er veldig fornøyd med tingens tilstand i Krogsveen. Utviklingen fortsetter, men viktigheten av å se mennesket i det bransjen holder på med, er rigget og klart for meglerne i Krogsveen. Meglerselskapet har utviklet måter å jobbe på som setter kunden i fokus. Nærhet og god rådgivning er stikkord.
-I finansforetak er det mange blåruss som kan lite om vårt fag. Det er viktig for den videre utvikling at det også sitter folk i styrer og ledelse som vet hva eiendomsmegling er, og som har kamperfaring på det, sier Gunnar Krogsveen.
- Fint med en påminnelse
Karin Bruteig er salgsleder i Krogsveen. Bruteig mener det er fantastisk at Gunnar Krogsveen i egen person kan bidra til å styrke etterutdanningen av meglerne med salgstreningskurs.
- Det er en styrke at Gunnar vil bidra som han gjør. Ingen tvil om det. Han representerer et annet perspektiv på salgstrening enn det vi er vant med i salgstrening. Til daglig snakker vi mye om nye verktøy og det som vi møter i hverdagen. Noen ganger kan det være fint med en påminnelse og en bevisstgjøring på hva som er det viktigste i hverdagen vår, nemlig kundene. Så kommer Gunnar inn fra sidelinjen med sitt tidløse budskap om hvordan man snakker med folk. Det er veldig verdifullt, sier Bruteig.
Karin Bruteig, Salgsleder Eiendomsmegler Krogsveen
Aktuelt budskap til evig tid
Hun opplyser at Krogsveen-gründeren bidrar en rekke steder. Ålesund, Stavanger og Fornebu står foreløpig på timeplanen.
- Gunnar kommer med et viktig budskap om at folk er folk. Hvordan meglere skal forholde seg til mennesker, bli likt av kunder og kommunikasjonen mellom meglere og kunder. Dette er et budskap som for alltid vil være aktuelt for meglere, og som Gunnar alltid har vært veldig god på, forklarer Bruteig.
Hun synes det er morsomt og givende at Krogsveen fortsatt lever etter de samme verdiene som var Gunnar Krogsveens kjepphester i hans egen tid som toppleder. Bruteig presiserer at dette også kommer godt med i salgstreningskursene.
- Du har kommet langt når kunden merker at megleren er ærlig og bryr seg. Dette ligger i Krogsveens DNA, og henger igjen etter Gunnars tid i selskapet. Selv om det har skjedd en revolusjon med digital markedsføring, konseptutvikling og disse tingene, så står fortsatt budskapet til Gunnar støtt. Mennesker er fortsatt mennesker, sier Karin Bruteig.
Foto: Bekkestuamagasinet, Lena Saugen.
Redaksjonen har ansvaret for Magasinet i Krogsveen. Her produseres det innhold til alle som interesserer seg for bolig og boligmarkedet.
Kontakt oss gjerne om tips til innhold, tilbakemeldinger eller andre innspill: marked@krogsveen.no
Kontakt oss gjerne om tips til innhold, tilbakemeldinger eller andre innspill: marked@krogsveen.no
0