Derfor bør du bruke profesjonell megler til visninger
18. januar 2022 av Krogsveen
Erfaringer viser at du får flere budgivere og bedre pris for boligen, i tillegg til at du unngår unødvendige misforståelser.
Tommy Løvli (41) har vært ansatt som eiendomsmegler hos Krogsveen på Grefsen siden 2002. Den erfarne eiendomsmegleren har opparbeidet bred kunnskap om effekten av det å bruke megler til visninger. God service og tillit er sentrale nøkkelord for Løvli og hans kolleger i Krogsveen.
- Megleren er den profesjonelle parten i et boligsalg. Potensielle kjøpere på en visning vil som regel ha en rekke spørsmål når de er på besøk. Da er eiendomsmegleren den rette til å svare, forklarer Løvli.
Han mener potensielle kjøpere i større grad tør å spørre om vanskelige ting.
- Interessentene føler de kan prate friere med en megler, uten å ta hensyn til eiers følelser for boligen, og det blir ofte enklere å avklare hva de liker/ikke liker med boligen, sier Løvli.
Tommy Løvli, Krogsveen Grefsen
Strengere ansvarskrav
Ved nyttår trådte det også i kraft endringer i avhendingsloven. Her settes strengere ansvarskrav til alle parter. Løvli mener derfor at det nå er enda viktigere at en profesjonell part gjennomfører visningen.
I et salgssamarbeid hender det rett som det er at eierne gjennomfører enkelte private visninger, men Løvli mener det er viktig at det er en profesjonell part som utfører de annonserte visningene med godt besøk.
- En boligselger kan i langt større grad bli stilt «til veggs» av visningsdeltakere, mens en profesjonell part har erfaring i å svare på vanskelige spørsmål samt i å håndtere visningsarenaen med flere interessenter samtidig. Det er megleren som best kan svare på hvordan de nye reglene er, og de aller fleste boligselgere er ikke vant med å svare på slike spørsmål. De kan svare på ting de ikke bør, og de kan også risikere å love ting de ikke bør love, sier Løvli.
Selgere kan også i langt større grad enn tidligere bli stilt til ansvar for mangler og feil ved å uttale seg om ting de ikke kan, eller er usikre på.
Løvli understreker at både megler og selger i dag har større ansvar enn tidligere, og nettopp derfor er det viktig at selger bruker megler til å gjennomføre de annonserte visningene, i stedet for å kanskje spare noen kroner.
- Det å bruke megler på visning er alltid en god investering, sier Løvli.
Flere budgivere – bedre pris
Han begrunner det med at en meglers service og kompetanse skaper tillit. Det resulterer som oftest i at flere budgivere kommer på banen, og selger får dermed en bedre pris for boligen sin.
- Troverdigheten i salget blir større. En megler vil kartlegge interessen, skape tillit og yte god service. Det fører som oftest til flere budgivere og bedre pris, sier Løvli.
Fruktbart banksamarbeid
Krogsveen har et utmerket samarbeid med BN Bank. I en rekke tilfeller har dette gitt så vel selgere, som kjøpere og meglere, et fortrinn.
- Det hender potensielle kjøpere ikke har avklart saker og ting med egen bank når de har bestemt seg for å legge inn bud, og et lånetilsagn tar ofte litt tid med de fleste banker. Da kan jeg fortelle kunden at Krogsveen har en solid samarbeidspartner i BN Bank, hvor de har dedikerte folk som kun jobber med slike ting for oss, sier Løvli.
Tilbakemeldingene fra kunder er svært gode.
- Vi har tilbakemeldinger fra kunder som har fått lånetilsagn på timen av BN Bank, gitt at kunden har all informasjon banken trenger tilgjengelig. I andre banker kan dette ta halvannen uke. Derfor blir kundene overrasket over hvor raskt og effektivt ting blir ordnet med BN Bank, sier Løvli.
Han har en rekke eksempler på at boliger blir solgt til en bedre pris på grunn av BN Banks raske respons.
- Vi får flere budgivere med på budrunden, som vanligvis starter dagen etter siste visning. Dette fører naturlig nok til en bedre pris for selger. Men for interessentenes del, gis de også muligheten til å kjøpe den boligen de ønsker, på grunn av servicen BN-bank yter, forteller Løvli.
- Hvis boligselgere leser dette, skal de vite at det er en stor fordel å ha en bank i ryggen, som til de grader er «på ballen», legger han til.
Pluss-tjenester
Krogsveen samarbeider også med kvalitetssikrede bedrifter som hjelper boligkunder med utvask, flytting, mellomlagring og oppgradering av boligen.
- Dette er ofte noe det kan bli snakk om på de første kundemøtene, da de aller fleste har behov for hjelp i sin flytteprosess, men ja, noen ganger kan det være et tema på visninger, også, sier Løvli.
Det finnes også info om Krogsveens pluss-tjenester i salgsoppgavene.
- Når spørsmålene om dette kommer på visning, er det ofte slik at megler og potensiell kjøper snakker sammen for å avklare hva behovene er. Megleren kan potensielt ufarliggjøre ting, avklare eventuelle feiloppfattelser og forsøke å finne tilpassede løsninger for kunden. I mange av disse tilfellene forteller vi om våre kvalitetssikrede firmaer vi samarbeider med, sier Tommy Løvli.
God kundeservice skaper tillit og fornøyde kunder
Løvli understreker at en megler har sitt rammeverk å forholde seg til, sammen med lover, regler, rutiner og egne verdier.
-Vi jobber med salg, og alt skal være riktig. Og alt det riktige skal serveres på en god, spiselig måte med god kundeservice. Det skaper tillit, og alle vet at tillit er særdeles viktig i en boligsalgsprosess. Når vi i tillegg har så gode samarbeidspartnere innen bank-, flytte og håndverkertjenester, forstår jeg godt at Krogsveen er en etterspurt aktør i markedet, sier Tommy Løvli.
Skal du selge? Ta kontakt med en av våre meglere her.
Redaksjonen har ansvaret for Magasinet i Krogsveen. Her produseres det innhold til alle som interesserer seg for bolig og boligmarkedet.
Kontakt oss gjerne om tips til innhold, tilbakemeldinger eller andre innspill: marked@krogsveen.no
Kontakt oss gjerne om tips til innhold, tilbakemeldinger eller andre innspill: marked@krogsveen.no
0