Ny boligmatch ved bruk av kunstig intelligens!

3. mai 2024 av Krogsveen
Den nye markedsplassen for salg av boliger; Hjem.no, bruker kunstig intelligens for å matche kjøper og selger på en bedre måte.
I tillegg til å ta i bruk kunstig intellignes, har også plattformen, som ble lansert 11. april, en mer treffsikker søkefunksjon og bedre kartverktøy enn vi tidligere har sett.
Hjem.no er en nyskapende og innovativ plattform, eid av noen av Norges største eiendomsmeglerkjeder i landet. - Å kjøpe og selge bolig er noe vi sjelden gjør. Med Hjem.no ønsker vi å skape de beste forutsetninger for at riktig bolig finner riktig eier, sier Stian Kløfta administrerende direktør i Krogsveen.

Hvilke fordeler får selger ved å bruke hjem.no?

  • En langt mer moderne måte å vise annonser på sørger for at annonsen blir funnet av flere interessenter.
    Hvordan?
    En person ønsker å finne en sentral treroms i sin by, men får ingen treff på tradisjonelle markedsplasser.
    Hjem.no skjønner imidlertid at hen også er interessert i å se annonse for en stor toroms, siden denne kan bygges om og tilfredsstille det opprinnelige ønsket. Både boligselger og boligkjøper blir fornøyd fordi de finner hverandre.


  • Vårt AI-verktøy for bildesammenligning bidrar til at kjøperen kan finne flere boliger og få bedre oversikt.
    Hvordan?
    En passiv boligsøker finner veien inn til hjem.no gjennom en annonse på Instagram, og begynner å utforske boliger til salgs basert på sin sterke interesse for kjøkkendesign. Hen finner drømmeboligen basert på bildesammenligningsverktøyet på hjem.no, og bestemmer seg for å gå på visning. Dermed har boligselgeren funnet en ekstra budgiver som ellers ikke ville blitt oppmerksom på boligen.

  • Måten boligannonsen er bygget på gir økt interesse og lenger tidsbruk på annonsen.
    Hvordan?
    En ung person som skal inn på boligmarkedet for første gang, bruker levekårskalkulatoren for å finne boliger hen faktisk har råd til å bo i når alle kostnader er regnet med. Dermed forstår hjem.no bedre hvilke typer boliger hen bør få se mer av, og hjelper boligkjøperen til å se flere muligheter til å komme seg inn på boligmarkedet. Selgeren opplever å nå ut til flere relevante og høyt motiverte kjøpere, og å få flere i budrunden.

  • Kartløsningen har funksjoner som gjør at en bolig kan bli oppdaget av langt flere kjøpere.
    Hvordan?
    En person har lagret et søk akkurat innenfor det området hen tror at hens drømmebolig ligger. Dermed går hen glipp av veldig attraktive boliger som ligger like utenfor søkeområdet. Hjem.no skjønner at det likevel kan være aktuelt å se en bolig som matcher alt hen ser etter, selv om den ligger en kilometer unna hens egentlig avgrensede søk, og viser annonsen også for denne. På denne måten blir både boligkjøper og boligselger mer fornøyd fordi de finner hverandre, og boligselger kan oppleve å få flere i budrunden.
  • Markedsføring med økt effekt og økt sannsynlighet for flere visningspåmeldte og mulige budgivere.
    Hvordan?
    Markedsføringen benytter data og signaler som genereres fra brukernes besøk på annonsene til å trekke potensielle kjøpere tilbake til annonsen flere ganger. Dermed kan du oppnå flere visningspåmeldte og flere deltagere i budrunden.
    Én ekstra budgiver øker salgsprisen på en bolig med opp til 3,5 prosent*.
* Data fra Sønstebø, Olaussen og Oust (https://hdl.handle.net/11250/2735895). Øvrig data fra Befolkningsundersøkelse for hjem.no, utført av Respons Analyse, 2024

Er du nysgjerrig på hjem.no? Sjekk ut markedsplassen her.