Interiørdesigner Anders Slettemoen: - All boligstyling gjøres med tanke på at kunden skal få et bra salg

29. januar 2022 av Krogsveen
Interiørdesigner Anders Slettemoen er opptatt av hundre prosent kvalitet på boligstylingen – alt med tanke på at eier skal få et best mulig salg.
Anders Slettemoen stortrives når han får fritt leide til å style en bolig. Da vokser interiørdesigneren og perfeksjonisten i ham. Energisk fokuserer Anders på viktige detaljer, og fjerner ufordelaktige ting med tanke på kundens salg.

- Det skal være hundre prosent kvalitet. De pengene du investerer før foto og visning, er svært ofte vel anvendte penger. Du kan få ti-gangen igjen for denne investeringen, sier han.
Anders Slettemoen, Interiørstylist

Godt samarbeid med Krogsveen

Perfeksjonisten, som opprinnelig er fra Stavanger, bor nå i Oslo, og driver selskapet Balthazar Interiør AS med fokus på boligstyling.
Se interiørdesignerens Instagram-konto her

Anders er min favoritt

Anders samarbeider tett med meglere i Krogsveen, deriblant Anne Rosvold ved Krogsveen-kontoret på Sagene i Oslo.
Vi møter Anders i en av leilighetene som Anne skal selge på Sagene.
- Anne og jeg har et veldig godt samarbeid.
Rådene er som oftest at det lønner seg å investere noen kroner på oppussing og styling før foto og salg.
Anders Slettemoen, Interiørstylist
Anne Rosvold er forholdsvis fersk i gamet. Hun har hatt sitt meglervirke i ett år. 51-åringen er utdannet revisor, og har en lang karriere bak seg som tallknuser.

- Men nå får jeg jobbe med det jeg elsker mest. Jeg har alltid vært opptatt av interiør og bolig. Nå samarbeider jeg med Anders, og det bare elsker jeg. Anders er min favoritt – utrolig flink, roser Anne.
Anne Rosvold, Krogsveen Sagene

Boligstyling - alt gjøres for et godt salg

Anne og Anders møter ofte skepsis i forhold til bruk av penger til oppussing før salg.

- Mange tror de sitter på gull, men det hjelper så lite når det er presentert som gråstein. Med enkle midler kan vi få boligen til å skinne. Etter hvert forstår de fleste kundene det, og er villige til å bruke noen kroner på å pusse opp det som er nødvendig. Alt gjøres for at kundene skal gjøre et godt salg, forklarer Anders.

Anne nikker bekreftende.

- Folk flest mener de sitter på en fin bolig, noe som ikke alltid er tilfelle. Ofte er det virkelig behov for styling før foto og visning, spesielt når boligen er fraflyttet, eller det er et dødsbo. Vi er mer forsiktige når folk fortsatt bor i boligen som skal selges. Da foreslår vi ofte del-styling til å begynne med. Del-styling fører ofte til styling av hele boligen, opplyser Anne.

Fornøyde kunder er alltid gøy

Når prosessen har nådd styling-fasen, pleier Anders selv å administrere det som skal utføres utover stylingen, enten det gjelder maling, sliping av gulv eller annen snekkerjobb.

- Når kundene har valgt tilleggstjenestene i Krogsveen Pluss, pleier jeg å administrere avtaler med håndverkere og malere, og gir også kundene råd om fargevalg. Det kan bli nokså mye å holde styr på, sier Anders, og kikker på telefonen som gir en lyd fra seg. Det tikker inn en videresendt melding fra Anne Rosvold.

- Se her har Anne sendt en tilbakemelding fra en fornøyd kunde, sier han, og viser oss meldingen.

«Vi er svært glade for at vi gikk for stylingen og forslagene dine. Boligen ble solgt for 13,5 millioner. 800.000 kroner over takst».

- Dette er gøy. Fornøyde kunder er alltid gøy. Det er det som driver meg, sier Anders, og smiler sitt bredeste smil.

Trekkes fra sluttoppgjøret
Anne forteller at alle tilleggstjenestene i Krogsveen Pluss – enten det gjelder styling, flyttehjelp, utvask, mellomlagring eller håndverkerarbeider - trekkes fra sluttoppgjøret.

- Det er det som er så fint med disse tilbudene vi har utviklet særskilte ordninger for i Krogsveen. Kundene ser ikke noe til disse pengene. De trekkes fra oppgjøret til slutt. Det er ikke noe du trenger å legge ut for, sier hun. I tillegg står Krogsveen ansvarlig for kvaliteten på tjenestene og at gjennomføringen går som planlagt. Vi har opprettet et eget kundesenter som sikrer at kunden skal oppleve dette som trygt, enkelt og verdifullt. Vi er de eneste i bransjen som tar på oss all risiko.

Lærte mye hos Eklund

Anders Slettemoen har jobbet som interiørdesigner siden han var 22. Ferden mot 38 har vært innholdsrik. Anders har jobbet fem år i Stockholm, hvor han blant annet var stylist for velkjente high-end firmaet Eklund.

- De har kontorer i Stockholm og New York, og selger bare luksusboliger. Jeg lærte mye på den tiden, men i dag er jeg glad for å være tilbake i Oslo og kunne påvirke her hjemme. Ha friheten til å styre min egen arbeidsdag og selv velge hvem man ønsker å jobbe med.

Organiske materialer

Stylisten er svært opptatt av kvalitet, både når det gjelder fargevalg og valg av materialer.

Ulike organiske materialer skaper en «ektehet». Det er veldig viktig for meg. En miks av stemning og detaljer skaper personlighet. Det er viktig for kunden å forstå at vi skal selge et inntrykk. Vi skal selge et sted det er godt å komme hjem til, forklarer Anders.

Fjern ting som ikke er bra for salget

Selv bruker han ofte elementer som trær og store planter i krukker, gamle bøker, lin, bomull og danske designstoler fra eksempelvis Arne Jacobsen eller Hans Wegner, mikset med moderne interiør.
Det første jeg gjør er å fjerne ting jeg vet ikke er bra for salget. Det være seg plastartikler, interiør med skrikende farger, og personlige gjenstander og bilder.
Anders Slettemoen, Interiørstylist
- Ofte kan det være lurt å fjerne TV-en. En stor TV sluker lys. Erstatt gjerne TV-en med et bilde. Det skal føles godt å komme inn i hvert enkelt rom, det være seg kjøkken, stue, bad eller soverom, sier Anders.

Gulvene er særdeles viktige

Selv er han nær sagt sykelig opptatt av gulv.

- Gulnet gulv er det verste jeg vet. Har du et gammelt, gulnet plankegulv, og begrenset budsjett og tid, vil det garantert lønne seg å male dette før foto og visning. Da får du et nytt gulv for 5000 kroner. Har du gulnet parkett, lønnet det seg å slipe det ned og behandle det på nytt. Dette er vel anvendte penger, og gir boligen et helt nytt uttrykk, forklarer Anders.

Hud-, pastell-, og jordfarger

Fargevalgene er selvsagt viktig for et godt salg. Farger går i sykluser, og kommer tilbake med jevne mellomrom.

- Nå skal det definitivt ikke være blå farger. En Deco-blå vegg sluker alt lyset i rommet. Velg heller hudfarger, aprikos-, brent terracotta, lys grønn eucalyptus eller pastellfarger. Jordfarger blir også veldig sjelden feil, sier Anders.

I tillegg er han fan av å dra naturen inn i boligen. Store tepper i naturmaterialer, trær og røft treverk, skinn og metall er ofte brukt.

Her gir Interiørdesigner Anders Slettemoen deg stylingråd før foto og visning:

Kjøkken:
- Fjern plastikkartikler og personlige ting.
- Miks gjerne nytt og gammelt.
- Sett frem glasskrukker med nøtter eller tørket frukt.
- Sett frem røffe skjærefjøler.
- Sett frem litt annerledes frukt og grønt, som artisjokker, en stor bolle med pasjonsfrukt (minst 20 stk.), - eller en stor dose grønnkål på kjøkkenbenken. Ikke vær kjip med antallet, men bruk frukt og grønt som skaper interesse.
- Sett frem en stor, grønn plante.
- Ha snittede blomster i en glass-vase på bord eller benk.

Stue:
- Fjern arvemøbler som gjør stuen overfylt og rotete.
- Fjern TV og TV-benken før foto – kan erstattes med et bilde.
- Fjern den ekstra stolen for å skape gulvplass.
- Skap fri gulvplass/passasje til vinduene.
- Ikke fyr i peisen om sommeren – ved foto og visning.
- Fjern skrikende puter med skarpe farger.
- Slip eller mal gulnet gulv. Svært få møbler kommer til sin rett sammen med et gulnet gulv.
- Bruk få, men store, grønne planter eller trær. Bedre med få store enn mange små.
- Bruk pene krukker, og like krukker.
- Invester i like puter og tepper - i basefarger. 
- Bruk naturlige materialvalg, som lin og bomull, og gjerne et sisalteppe på gulvet.
- Store bilder.
- Møbler som passer til rommet.

Soverom:
- Fjern kommoder og andre møbler som tar unødig plass.
- Forsøk å skape en hotellfølelse på soverommet.
- Gjør rommet lyst og trivelig. Det er godt å begynne og avslutte dagen i et lyst og trivelig rom.
- Sett frem en stor vase med snittblomster.
- Ha sengetøy i naturlige materialer og i samme fargetone.
- Sett frem én stor, grønn plante med pen krukke.
- Du trenger ikke to like nattbord.
- Pynt sengen med et fint overkast, og gjerne puter i like eller delvis like basefarger.
- Sett inn en lampe som gir godt lys.
- Legg et teppe delvis under og foran sengen. Det er alltid deilig å stå opp om morgenen og trå ned på et mykt teppe.

Bad:
- Badet skal fremstå enkelt, lyst og rent.
- Fjern håndklær i skrikende farger.
- Fjern alle artikler som ikke kan stå for seg selv.
- Fjern billige såpe- og oljeflasker.
- Fjern vaskebørster, kluter og personlige ting du bruker til daglig.
- Skap en hotellfølelse på baderommet.
- Invester i like håndklær. Bruk pene håndklær i hvitt eller basefarger, gjerne i lin eller bomull dersom du har dette.
- Sett frem en enkel vase med noe fint grønt eller snitt.
- Invester i fine og litt luksuriøse baderomsprodukter.
- Sett frem en kurv for vasketøy, gjerne fra en etnisk produsent som Savannen eller lignende.
- Legg frem en svamp eller korall.

Entréen:
- Det er alltid fint med en lys og åpen entré.
- Hold entréen enkelt møblert.
- Entréen skal være en ventesone.
- Sett gjerne inn noe grønt eller levende også her - levende lys er alltid fint.

Krogsveen Pluss - tilleggstjenester ved kjøp og salg av bolig

Eiendomsmegler Krogsveen er eneste aktør i bransjen som har utviklet eget konsept rundt tilleggstjenester, kalt Krogsveen Pluss. I hele landet er det inngått samarbeidsavtaler etter strenge kriterier hva gjelder markedspris,kvalitet, soliditet, service og tilgjengelighet. Kunden forholder seg kun til ett kontaktpunkt – Krogsveen, og meglerselskapet tar på seg all risiko for gjennomføringen og betalingen. Betalingen trekkes i sluttoppgjøret ved salget. Også kjøpere kan nyte godt av tjenestene Krogsveen tilbyr.
I dag tilbyr Krogsveen utvask, visningsvask, tømming, lagring, mellomlagring, håndverkere og flyttehjelp – både transport og nedpakking. For kundene er ikke disse tjenestene dyrere, bare mye enklere.
Vil du vite mer? Ta kontakt med din lokale megler, eller les mer på krogsveen.no.
Redaksjonen har ansvaret for Magasinet i Krogsveen. Her produseres det innhold til alle som interesserer seg for bolig og boligmarkedet.

Kontakt oss gjerne om tips til innhold, tilbakemeldinger eller andre innspill: marked@krogsveen.no
0