Med våre eksperter på laget kan du være trygg på at alle kontrakter er i orden, at avtaler holdes og at leieforholdet følges opp på en profesjonell måte hele veien. Vi gir også gode råd på veien og forteller hva vi gjør for å sikre et trygt og godt leieforhold.
Det er alltid utleier som bestemmer hvilken leiepris boligen annonseres med. Våre meglere vil komme med forslag og innspill til hvilken leiepris som vil være fornuftig på gjeldene tidspunkt, basert på markedet, sammenliknbare objekter og egne erfaringer.
Boligen må klargjøres slik at leietaker kan flytte rett inn.
Se over følgende punkter:
Er det andre spørsmål eller noe som er uklart før innflytting, kan du rådføre med megler fra Krogsveen.
Rengjøring er et viktig punkt ved overtagelse av eiendommen. Rengjøring er det leietaker som skal godkjenne på overtagelsen. Vi vil alltid anbefale bruk av vaskefirma. Her har Krogsveen gode avtaler med dyktige vaskebyråe og disse kan vi sette dere i kontakt med hvis ønskelig.
Det er ditt ansvar som utleier å sørge for at brannsikkerheten er ivaretatt når leietaker flytter inn. Kort fortalt innebærer dette å påse at røykvarslerne er skiftet batteri på og at brannslukningsapparatet funker. Skulle det være tvil er det bedre å kjøpe nytt!
Som utleier er du pliktig til å ha egen innboforsikring på alt av inventar som medfølger leieforholdet. Leietaker må ha egen innboforsikring på eget inventar.
Leietaker skal bruke boligen på tilbørlig vis og vedlikeholde denne løpende. Men på samme måte som når man selv bor i boligen vil det
oppstå bruksslitasje i løpet av leieforholdet – kanskje går det et glass i gulvet eller man dunker bort i veggen ved innflytt.
Når man leier ut over flere år må man forvente at det eksempelvis oppstår merker på gulv og listverk. Det er vår jobb som megler å gjøre en helhetsvurdering av omfanget ut fra praksis og lovverk. Det vil for eksempel være forskjell på et gulv som slites ut over 6 måneder enn når man leier ut i over 3 år.
Når en leietaker skal leie en bolig over lengre tid er det naturlig å ville sette sitt eget preg på sitt nye hjem. Våre avtaler tillater bare maling og andre større endringer etter skriftlig forhåndsgodkjennelse fra deg. Leietaker har rett til å henge opp bilder når det ikke er inngripende
tiltak. Må man borre i vegg vil det kreve skriftlig godkjenning fra deg.
Dersom du ønsker det må leietaker sette leiligheten tilbake slik den var når du flytter hjem, men det bør stilles som premiss for godkjenning.
I utgangspunktet så er det utleier sitt ansvar at hvitevarer og øvrige tekniske installasjoner i boligen fungerer som det skal. Dersom det skulle oppstå feil eller mangler på hvitevarer, er det derfor utleier som må påse at dette blir reparert eller erstattet. Det finnes allikevel unntak fra denne regelen, dersom leietaker har benyttet hvitevarer feil eller skadet disse på andre måter, eller om avtaleforholdet rundt hvitevarer er beskrevet annerledes i leiekontrakten.
Partene kan, med en måneds skriftlig varsel, kreve leien regulert i takt med endringene i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting. Regulering kan tidligst settes i verk ett år etter siste leiefastsetting. Utgangspunktet for reguleringen er den konsumprisindeks som forelå én måned før leieforholdets begynnelse. Du er med signering av denne leieavtalen varslet om at husleien reguleres 1. gang etter 1 år (12 mnd.) og 2. gang etter 2 år (24 mnd.).
Det er ikke adgang til å øke husleien annet enn endringer i konsumprisindeksen. Dette er uavhengig av utleiers eventuelt økte kostnader.
Husleien utbetales til utleiers kontonummer innen den 28. hver måned med fratrekk fra avtalt provisjonssats.
Hovedregelen er at du betaler 22% av overskuddet fra leieforholdet.
For mer informasjon og hvilke skatteregler som gjelder for din bolig, finner du på hjemmesiden til Skatteetaten. Her får du også oversikt over hvilke kostnader som kan fradragsføres.
Årsoppgaven med oversikt over husleie og provisjoner sendes normalt i begynnelsen av januar. Dersom du ikke har mottatt denne, kan det være at denne eposten har havnet i søppelpost.
Du kan også laste ned årsrapporten direkte fra Unite Living:
Hvordan hente årsrapport i Unite Living
Fremgangsmåte
Verken utleier eller leietaker kan normalt ikke levere oppsigelse før bindingstiden på 9 måneder har gått. Etter bindingstiden er det 3 måneders oppsigelsestid, som gjelder fra den første dagen i påfølgende måned. Med andre ord kan leieforholdet ikke avsluttes før det har gått totalt 12 måneder. Merk at det kan være andre forhold som er avtalt i leiekontrakten.
Oppsigelse av leieforholdet kan kun gjøres skriftlig og må i tillegg ha en saklig grunn. Eksempler på saklig grunn er om boligen skal selges eller tas i bruk selv.
Siste utbetaling av husleien vil være i slutten av måneden leietaker flytter ut. Hvis leieforholdet eksempelvis avsluttes den 31.10.23., vil siste husleie være for oktober dette året og utbetales til utleiers konto den 28.10.23.
I utgangspunktet plikter leietaker å tilbakelevere boligen ryddet og rengjort i tilstrekkelig tilstand. Det er du som utleier som godkjenner renholdet og boligens tilstand, med mindre annet er avtalt på forhånd. Vi anbefaler alltid både utleier og leietaker å benytte vaskebyrå, for å sikre en smidig overtakelse eller tilbakelevering.
Dersom renholdet ikke godkjennes, er leietaker ansvarlig for utbedring og eventuelle kostnader med dette. Dersom det kun gjelder marginale avvik, kan dette eventuelt avtales og kompenseres på selve tilbakeleveringen, dersom begge parter er enige om dette. Dersom det gjelder større avvik og det er eksempelvis nødvendig med profesjonell renhold, er dette noe som leietaker er ansvarlig for.
Dersom det ikke er foreligger enighet mellom partene, kan utleier bestille vask og rette krav ovenfor leietaker.
Dersom det foreligger skader eller mangler på boligen etter tilbakelevering, så er dette noe leietaker holdes ansvarlig for. Dersom det gjelder mindre avvik og som partene er enige om på tilbakeleveringen, kan dette noteres i protokollen og hvordan dette skal kompenseres. Avtalt beløp kan enten overføres direkte eller trekkes fra depositum eller leiegaranti.
Ved behov kan Krogsveen bistå med innhenting av pristilbud og befaring av håndverker, dersom det er enkelte skader eller mangler som er vanskelig å prissette.
Dersom det er skader på boligen som partene er uenige om, kan dette forsøkes å løses ved hjelp av mekling. Om det ikke er muligheter for å finne en løsning mellom partene, er det kun HTU (Husleietvistutvalget) som kan behandle slike saker og avgi dom. Det er viktig å understreke at Krogsveen ikke er en direkte part og kan heller ikke avgjøre eventuelle tvister som måtte oppstå mellom leietaker og utleier.
Klage til HTU kan sendes ved å klikke her.
Det er viktig å merke seg at man må forvente noe bruksslitasje ved utleie og at det er ulik oppfatning hva som defineres som skader eller ikke. Typisk uenighet kan eksempelvis være merker og riper på gulv. Omfanget vil også avhenge av leieperioden, da det vil være forskjell på et leieforhold med varighet på 1 år eller 3 år. Dette må også ses i sammenheng med alder og tilstand på boligen før leieforholdet begynte.
Depositumskontoen kan kun avsluttes ved samtykke fra både leietaker og utleier.
Dersom boligen er tilbakelevert og godkjent av utleier eller utleiers representant, frigjøres depositumet normalt innen 2-3 arbeidsdager. Dette forutsetter også at all husleie er innbetalt og det ikke foreligger noe restanse.
Dersom det foreligger en tvist mellom partene etter tilbakelevering, vil depositumet bli stående på konto frem til det er enighet.
Ved en eventuell tvist, kan leietaker sende avslutningsskjema for depositumskontoen. Dersom dette er tilfellet, vil utleier ha en frist på 5 uker til å rette sak mot leietaker ved å sende dette til HTU.
Depositumskontoen vil bli stående frem til det foreligger en dom fra HTU eller om partene har blitt enige underveis.